VTSdanmark - Visual Thinking Strategies

Inspiration til VTS


Hos VTSdanmark elsker vi at dele viden og lære af andre. Gennem tiden har vi udgivet artikler, deltaget i interviews og medvirket i forskellige projekter. På denne side har vi samlet et udvalg af vores arbejde. Brug den som inspiration til at dykke ned i VTS-metoden og dens mange muligheder.


VTS stammer fra USA og er udviklet af psykolog Abigail Housen og tidligere leder af undervisningsafdelingen på Museum of Modern Art (MoMA) Philip Yenawine, for at styrke børn og voksnes selvtillid og glæde ved kunstoplevelser.


Læs mere om VTS på www.vtshome.org.

VTS på Kunsten Aalborg

VTSdanmark & Kunsten


Se her, hvordan KUNSTEN Museum of Modern Art i Aalborg fortæller om VTS som formidlingsmetode på kunstmuseet.

Permission to wonder

i Danmark, Finland, Holland, Irland, Slovenien og Spanien med det treårige Erasmus+- projekt ’Permission to Wonder’, om VTS ville kunne bruges i europæisk skolesammenhæng, og om metoden ville have samme effekt. Projektet konkluderede blandt andet, at elever i høj grad bliver skolet til at lede efter facit og er uvante med processer, hvor de skal argumentere ud fra deres egne observationer, og at elever, der normalt ikke er aktive i undervisningssituationer, deltager i VTS-samtaler, og at lærerne ser nye sider af deres elever under og efter VTS-samtaler. ’Permission to Wonder’ har startet nye tiltag, som at Malmø Universitet vil undervise i VTS på deres læreruddannelse, og at et nyt Erasmus+-projekt netop er igangsat for at undersøge, hvordan VTS kan bruges til inklusionsarbejde.

"PERMISSION TO WONDER" –

et Erasmus+ VTS-projekt


I USA er VTS på mange skoler en fast del af undervisningen. Flere studier viser, at regelmæssige VTS-samtaler styrker inklusion i klassen og støtter eleverne i at udvikle refleksion, kritisk tænkning, aktiv lytning, demokratiske kompetencer og kommunikationsevner. På baggrund af disse studier undersøgte lærere og museumsformidlere

"Looking to Understand Inclusion" – et Erasmus+ VTS-projekt


"Looking to Understand Inclusion" er et 2-årigt projekt finansieret gennem EU's Erasmus+-program. Det har til formål at støtte undervisere fra lokale kunst- og uddannelsesmiljøer i at bruge metoden Visual Thinking Strategies til at fremme social inklusion hos børn og unge. Partnerskabet i projektet er en blanding af organisationer med undervisnings- og kunstmuseumsbaggrund.

Looking to understand inclusion
Elev perspektiver

Elevperspektiver


Visual Thinking Strategies: at støtte elever i at sætte ord på det, de ser


Antologi, Forlaget KLIM 2021

Af Anna Zieler og Marie Abel Hesse

Magasinet Museum 1/2021


Visual Thinking Strategies – får folk til at tale om det de ser!

Af Anna Zieler og Marie Abel Hesse


Visual Thinking Strategies (VTS) er en inkluderende og anerkende formidlingsmetode, der i starten af 1990’erne blev udviklet til Museum of Modern Art, New York, for at gøre mennesker nysgerrige på kunst. I dag bruges VTS både på kunst- og kulturhistoriske museer, men også af blandt andre skolelærere, pædagoger, naturformidlere, ...

Magasinet Museum

VTS i naturfag og science


VTS kan understøtte processen med at pirre den tidlige naturfaglige nysgerrighed og være med til at gøre naturvidenskabelige emner og science tilgængelig for alle. I USA benyttes VTS på flere naturvidenskabelige museer:

VTS på Natural History Museum i Los Angeles County

VTS på The W!ld Center

VTS ressource-ark til lærere på Natural History Museum i Los Angeles County


Også i Danmark er der fokus på VTS som naturfagligt greb:

Bevilling til VTS projektsamarbejde mellem Københavns Universitet og VTSdanmark.

VTS i naturfag og science